Програма мовної реабілітації
Порушення мови після інсульту є другим за значимістю та поширеністю дефектом після рухових розладів. Афазія виникає у 36%, які перенесли інсульт. Може порушуватися власна мова (здатність вимовляти), розуміння зверненої мови або пам'ять на відповідність слова та образу. У зв'язку з цим розрізняють три основні типи афазії:
— Моторна. Людина усвідомлює, про що з нею спілкуються оточуючі, реагує на те, що відбувається, але не здатний правильно вимовити відповідь. Він знає, що хоче сказати, але не може цього зробити. Нагадує незв'язні звуки.
— Сенсорна. Людина не може зрозуміти звернену до неї усну та письмову мову. Він чує, як хтось говорить, або бачить друкований текст, але не може зрозуміти зміст слів, значення букв. Відповідно, відсутня і самоконтроль мови, яка позбавлена сенсу і представляє «словесну окрошку».
— Амнестатична. Людина не сприймає складні фрази, пропозиції, синоніми та порівняння. Він утруднюється з підбором та використанням правильних слів для позначення деяких людей, предметів, місць чи подій, словниковий запас обмежений.
Робота логопеда вимагає комплексного підходу до відновлення порушень і, як правило, включає чотири основні (обов'язкові) напрями і ряд допоміжних (при необхідності).
Відновлення власне мовної діяльності (розуміння, виголошення, структура висловлювання)
Завдання, вправа в розвитку розуміння промови, повторної, діалогічної, самостійної промови. Вправа на розвиток слухомовної пам'яті. Мовні вправи на подолання дизартрії та диспраксії. Робота з предметними картками, лото, логопедичними іграми. Дихальна гімнастика.
Відновлення функціонування лицьової мускулатури
Логопелічний масаж м'язів обличчя - класичний, точковий, зондовий. Зондовий масаж язика. Артикуляційна гімнастика. Комплекси спеціальних вправ. Прийоми самомасажу.
Відновлення дрібної моторики
Масаж класичний, точковий, зондовий. Комплекси спеціальних вправ.
Нейропсихологічна корекція мозкової діяльності
Комплекси нейрореабілітаційних вправ для активізації діяльності
мозку, розвитку міжпівкульної взаємодії
Щоб порушені функції відновилися, потрібно домогтися, щоб здорові ділянки мозку перебудувалися і взяли на себе виконання функцій замість уражених ділянок. Залежно від виявлених порушень складається індивідуальна програма мовної реабілітації. Конкретна методика логопедичної корекції, зазвичай, немає принципового значення, тоді як частота і інтенсивність занять достовірно впливають на прогноз.
Якщо лікування порушень мови розпочато відразу, ймовірність відновлення мови після інсульту висока. Чим інтенсивніше заняття, тим більша ймовірність відновлення, але завжди залишається ймовірність, що дефекти в тому чи іншому обсязі збережуться.
- Корекція читання
- Корекція листа
- Корекція гнозису, пам'яті
- Корекція мислення
- Корекція орієнтації у просторі
- Нормалізація мовного дихання
- Нормалізація функції ковтання (подолання дисфагії)
- Нормалізація слиновиділення (салівації)
Перед першим прийомом у логопеда-афазіолога пацієнт повинен пройти консультацію у лікаря-невролога, який дає висновок:
- про локалізації ушкоджень головного мозку;
- про порушення у роботі ЧМН;
- про інші порушення в нервовій системі, що прямо чи опосередковано впливають на мовлення.
На першому прийомі у логопедапацієнт повинен мати виписку з історії хвороби з місця первинної госпіталізації та документи (за наявності) про проходження лікування та його результати. Якщо пацієнт може писати, необхідні зразки переписування короткого (3-5 пропозицій) тексту та листа під диктовку.
У процесі мовної реабілітації логопед-афазіолог взаємодіє з такими фахівцями: